Tegn på stress & hvad du kan gøre!

Er du ramt af stress, og frygter du for de konsekvenser det kan få for dit liv, din karriere og din familie? Så har jeg en god nyhed til dig:

Stress er ikke så farligt som du tror!

Stress er egentlig en naturlig, medfødt biologisk mekanisme, som alle mennesker har. Stressreaktionen er en automatisk reaktion, hvor kroppen gør sig klar til at reagere hensigtsmæssigt både når du oplever trusler og når du står overfor muligheder.

Med andre ord, så er stressresponsen en mekanisme, der hjælper dig til at træffe vigtige og rigtige beslutninger og til at håndtere en stressende situation.

Desværre opfattes stressresponsen udelukkende som noget vi for enhver pris bør undgå, hvilket bl.a. har resulteret i, at stressbehandling og -forebyggelse ikke har fokus på rette sted.

Skal vi så ikke frygte stress?

Stress har mange omkostninger for samfundet og for den enkelte og tæt på en halv million danskere vurderes at lide af stress. Traditionelle strategier har tydeligvis ikke haft den ønskede effekt. Der bruges stadig flere midler på stressområdet, samtidig med at antallet af stressramte er stadig voksende.

Men sådan behøver det ikke være!

Stress er ikke farligt i sig selv

Rigtig mange tænker, at stress helt basalt er en dårlig ting:

Men stress er ikke farligt i sig selv og kortvarig stress kan i visse tilfælde være en fordel. Stress er en slags beskyttelsesmekanisme. En mekanisme, der sætter kroppen og hjernen i gang, når du møder en potentielt farlig situation. Stress er altså både en vigtig og en nødvendig mekanisme.

Men stress føles ubehageligt og skræmmende og er heller ikke en tilstand du skal befinde dig i konstant og i længere perioder.

Men det værste du egentlig kan gøre for dig selv og din stress, det er at blive bange for den.

Når du bekymrer dig og er bange så aktiveres dit alarmberedskab. Du opruster din hjernes alarmberedskab. Det betyder at du øger antallet af stresshormoner i din krop. Og det kan godt være ubehageligt.

Stress skal i stedet behandles med at få din hjerne til at nedruste dit alarmberedskab. 

Forskellige tegn på stress 

Har du i en længere periode fx:

Så er du muligvis stresset.

Stress er en ubehagelig tilstand, der påvirker dig både fysisk og psykisk og langvarig stress har en negativ effekt på såvel din personlighed som din fysik. Når du har familie og børn bliver du ramt dobbelt. Det er nemlig ikke kun dig selv det går ud over, men hele familien bliver ramt når du er stresset.

Når du er stresset har du helt naturligt mindre overskud end normalt og du er bl.a. mindre tilstedeværende, mindre nærværende, mere irritabel, har mindre overskud og er mindre glad. Lunten er kort og du har sværere ved at håndtere familielivets naturlige udfordringer.

Der er mange forskellige tegn på stress, men disse er ikke ens for alle, hvorfor en individuel vurdering er nødvendig.

Generelt har de fleste dog bl.a:

Alle symptomer behøver ikke at være tilstede på en gang og heller ikke hele tiden. Nogen gange kan andre tegn være mere fremtrædende.

Stress i hverdagen

Stress er et alvorligt og stigende problem i manges hverdag. Et overvældende antal danskere er så pressede, at de har svært ved at få en hverdag til at hænge sammen. Mange forskellige ting kan virke stressudløsende, når du i forvejen er sårbar og stresset fx:

Uanset årsagen så har du svært ved at slå til derhjemme og svært ved at slå til på arbejde, og glæden ved livet forsvinder gradvis. Oveni følelsen af at være utilstrækkelig og magtesløshed kommer så en dårlig samvittighed, bekymringer og angst for hvad fremtiden bringer.

Og når en negativ stress spiral først er igang kan det være svært at finde vejen op igen.

Behandling af stress

Når du opsøger hjælp for din stress er det vigtigt at du finder en behandler, der bruger en behandlingsmetode med en dokumenteret effekt.

I min psykologpraksis Mind Cph er vi specialiseret i behandling af stress og vi tilbyder bl.a. effektiv metakognitiv gruppebehandling.

Her får du en behandling, der fokuserer på hvad du kan gøre for at overvinde stress. Det er baseret på ny viden om stress og effektive psykologiske behandlingsmetoder og du arbejder målrettet på at fjerne dine tegn på stress.

Læs mere på MindCph/gruppeterapi

Du kan altid sende en mail til mig på office@wizemeup.dk eller ringe til mig på 5387 0606

 

Kend årsagen til din stress

Det er vigtigt at skelne imellem den kortvarige stress og en mere længerevarende kronisk stress, eller akut stress, som du ikke kan finde en naturlig forklaring på.

Er du stresset pga. en kommende eksamen, en jobsamtale eller en situation, hvor du på en eller anden måde skal præstere og yde noget ud over det sædvanlige, så ved du at din stress har en forklaring og så kan du bruge dine tegn på stress, til noget konstruktivt.

Under stress sender hjernen nemlig stresshormoner ud i kroppen. Den sender gode hormoner som f.eks adrenalin, der ændrer din fysiske og psykiske tilstand og gør dig kropsligt og mentalt klar til at håndtere en kritisk situation.

Du bliver i stand til at koncentere dig længere, din hjerne bliver skarpere, du bliver meget mere fokuseret og din hukommelse arbejder på højtryk – og din krop kan køre meget langt på literen. En stress reaktion gør det muligt for dig at præstere på et langt højere niveau end du normalt er i stand til.

Stress behøver altså ikke at være noget, som du skal forsøge at bekæmpe – din stress gør dig klar til at præstere.

Men når du ikke forstår din stress bliver du også let bange for den. Og det øger din stress og gør det vanskeligt at komme ud af igen.

Accepter din stress – og den hjælper dig

Stress er især dårligt for dig, hvis du tror at det er dårligt for dig. Nyere forskning dokumenterer at den måde du forstår din stress og reagerer på den er afgørende for, hvorvidt den er skadelig for dig.

Hvis du forsøger at lukke ned for din stress så risikerer du nemlig, at dit system lukker i og du får ikke anvendt alle de gode stresshormoner som din hjerne har sat i kredsløb. Du bliver handlingslammet og du spærrer den ekstra energi fra gode stresshormoner som bl.a. adrenalin inde i dit system.

Hvis du derimod accepterer stressreaktionerne og giver du din krop lov til at forberede dig og hjælpe dig til en god præsentation så vil du faktisk være mere afslappet og skabe frit afløb for dine gode stresshormoner. Din stress kan også nogen gange være det, der bringer dig i en position, hvor du bliver nødt til at træffe nogle vigtige beslutninger.

Derfor må du lytte til din stress og du må ikke lukke ned for din stress – men du skal øve dig i at blive bedre til at bruge din stress til din fordel.

Hvis du kan overbevise dig selv om, at det fysiske ubehag, du oplever faktisk er en god, sund og hjælpsom reaktion vil du være i stand til at bruge den som din hjælper.

Kontakt

Du er altid velkommen til at sende mig mail på office@wizemeup.dk.
Jeg besvarer din mail så hurtigt, som jeg kan.

Få råd og viden om et stressfrit familieliv

WizeMeUp - Inspiration

Gør som over 1000 andre og få inspiration og viden om et familieliv - og karriereliv uden stress og bekymringer
direkte i din indbakke.

Tegn på stress & hvad du kan gøre

Læs mere >>