Vil du have en strategi til ikke at bekymre dig?

Vil du have en strategi til ikke at bekymre dig?

Jeg får tit opkald fra forældre, der er bekymrede for deres børns trivsel. De er bekymrede for om de er gode nok, om de bruger tid nok sammen, om de arbejder for meget, om børnene har for få eller for mange aktiviteter, om de ser for meget fjernsyn eller bruger I-padden for meget. De er kede af det og ulykkelige og de frygter, at deres børn fejler noget eller at de er dårlige forældre.

Men det er ret sjældent tilfældet.

Problemet ligger som regel et helt andet sted – nemlig i selve bekymringerne.

Lad mig forklare.

Det er almindeligt, at vi har positive antagelser om bekymringer. Vi forestiller os, at bekymringer er nødvendige, at de gør os bedre til at løse problemer og at vi med vores bekymringer udtrykker, at noget er vigtigt for os.

Vi frygter, at hvis vi stopper med at bekymre os så betyder det, at vi er ligeglade.

Men lad os lige undersøge hvad det er, der sker, når du bekymrer dig. Får du det bedre eller værre?

Værre! Ikke sandt?

Og når du bekymrer dig, bliver du så bedre i stand til at løse det, der udløste din bekymring?

Nej, vel?

Så hvorfor gør du det?

Ville det ikke være rart at slippe bekymringerne, når de alligevel ikke hjælper noget?

Jo, men det er ikke så let! svarer de fleste.

Men det er faktisk ikke så svært, når du har de rigtige strategier.

Få fuld kontrol over dine bekymringer

Du kan lære strategier, der giver dig fuld kontrol over dine bekymringer og gør dig bedre til at løse dine udfordringer.

Når du kender strategierne og mekanismerne bag bekymringerne, så kan du lægge den dårlige samvittighed til side når jeres morgen har været dårlig.

Du kan også lægge dine frustrationer til side, når middagen ikke forløb så godt som håbet.

Og når du ligger i din seng og græder over, at du kom til at skælde ud i stedet for at læse en godnat historie, så kan du parkere din skyldfølelse og bremse dine selvdestruktive tanker.

For ser du, dine bekymringer hjælper dig ikke. De gør dig i stedet trist, ked af det og modløs. De får dig til at se dine fejl og mangler igennem et forstørrelsesglas og skaber og fastholder et negativt perspektiv på dig selv og din forældrerolle.

Og det tjener intet formål – andet end at gøre dig dårligt tilpas.

Og når du er trist, angst og ked af det – hvem tror du så, det går ud over?

Kærlig hilsen

Erla Højsted, Psykolog i WizeMeUp

————————————————————————————————————————–

Vil du gerne få kontrol over dine bekymringer så tilbyder vi et metakognitivt gruppeforløb, der giver dig alle de redskaber og strategier, du har brug for.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Skab det liv du drømmer om

Læs mere >>

Unge & Stress

Læs mere >>

Kontakt

Du er altid velkommen til at sende mig mail på office@wizemeup.dk.
Jeg besvarer din mail så hurtigt, som jeg kan.

Få råd og viden om et stressfrit familieliv

WizeMeUp - Inspiration

Gør som over 1000 andre og få inspiration og viden om et familieliv - og karriereliv uden stress og bekymringer
direkte i din indbakke.