Hvor langt skal du skyde efter mere overskud?

Hvor langt skal du skyde efter mere overskud?

Hvordan får du følelsen af velvære og overskud, når hverdagen emmer af unger, stress, fritidsaktiviteter og en arbejdsplads, der ikke sætter pris på, hvor meget du yder?

Jo, nu skal du høre!

Mit liv (ligesom dit formentlig) kører rimelig presset og jeg er dybt afhængig af min mands indsats og velkørende unger. Der er på ingen måde nogen, der træder ind i vores lille familie og siger: Hej, jeg kan se, I kæmper – har I ikke brug for en hjælpende hånd?

Den fantasi har jeg opgivet for længst.

Men anyway!

Jeg satte mig i morges foran computeren, for endelig havde jeg en blok i min kalender reserveret til at skrive.

Men det der bare skete, når jeg satte mig godt til rette i sofaen med skærmen på mine knæ og nybrygget kaffe på bordet var desværre:

Blank skærm!

Men det var ikke et teknisk problem, for min Mac fungerede udmærket!

Det var min mentale skærm, der var gået i sort!

I starten tog jeg det roligt, surfede lidt på nettet efter inspiration, greb ud efter nogle støvede hjælp-dig-selv-magasiner og sagde til mig selv, at det nok skulle gå alt sammen!

Men jeg havde bare ikke hele dagen, og snart kunne jeg høre de øvrige opgaver kalde!

I takt med at tiden gik, følte jeg mig mere og mere presset.

Og der kom stadig ikke et eneste ord ud gennem mine fingre!

***

Når jeg (som i morges) støder på et problem, har jeg en tendens til at gå i fixer-mode. Jeg tror, jeg kan – og skal fixe det! Og helst med det samme. Jeg har nok en infantil forestilling om, at hvis bare jeg kan løse problemet, så skal det hele nok blive godt. Og så kommer den der følelse af overskud og velvære, når jeg er færdig.

Det hjælper også nogle gange, hvis det er et konkret praktisk eller teknisk problem. Men gang på gang opdager jeg, at jo mere jeg prøver at fixe mine tanker (og min manglende kreativitet) – jo mere står det stille!

Desuden er min liste af problemer uendelig lang – og hvis jeg først åbner for problem-posen, så vælter det ud med ting og sager, som jeg også lige burde fixe.

Og så er jeg skak mat! For jeg har ikke en levende chance for at fixe det hele!

Så i stedet for at gøre flere forsøg på at fixe det, tager jeg en mental time-out. For ser du, når du bliver overvældet af problemer, du ikke kan løse (eller ikke bør løse), gælder det om at tage et mentalt skridt tilbage og holde op med at forsøge at strukturere og kontrollere tankerne for at få styr på det!.

Så jeg tog min egen medicin, tog en mental pause – og løb i stedet for en tur!

Løb virker for mig, fordi det faciliterer den proces, hvor jeg giver slip på mine tanker og bekymringer (og min fixertrang).

Og dét giver overskud.

Så når du føler dine tanker er trængt op i en krog, så træd til side og lad dem regulere sig selv.

Måske lettere sagt end gjort?

Prøv det alligevel – det giver dig overskud til at løse dine opgaver (og problemer).

Gode hilsner

Erla

 

PS: Grunden til, at der er så stille her på bloggen er, at jeg har haft vanvittigt travlt med at åbne MindCph – Metakognitiv Psykolog Praksis og at WizeMeUp som følge af mit nye arbejde gennemgår en make-over.

WizeMeUp er ikke længere en (online) familierådgivning – men er på vej til at blive min egen lille blog og er det sted, hvor jeg deler mine hverdagserfaringer og historier fra livet som mor, iværksætter, familielivet osv.

Du kan også finde mine mere faglige indlæg på mindcph.dk/blog, hvor du også kan læse indlæg fra mine dygtige psykolog-kolleger i Mind Cph.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Kontakt

Du er altid velkommen til at sende mig mail på office@wizemeup.dk.
Jeg besvarer din mail så hurtigt, som jeg kan.