Hvis skyld er det, at jeg er en dårlig mor?

Hvis skyld er det, at jeg føler mig som en dårlig mor?

 

Mor! Du kommer vel hjem i aften?

Ja, skat helt sikkert. Jeg er hjemme inden du skal i seng i aften! Jeg lover!

Det var mine ord over face-time til min søn på vej ud i lufthaven.

Men i stedet for at sidde inde på min søns værelse og drukne i varme velkommen-hjem-kys-og-kram, sad jeg stadig i flyet da minutterne sneglede sig henover slaget 20.

***

Tekniske problemer og dårligt vejr havde forårsaget forsinkelser, og mine brudte løfter var måske et mindre problem i forhold til alle dem der ikke nåede deres fly videre ud i verden.

Men stadigvæk!

Jeg var træt og skuffet og ville bare gerne hjem.

Men en sådan hændelse kunne sagtens sætte yderligere gang i mange tanker og bekymringer:

Arbejder jeg i virkeligheden for meget? Er jeg nok for mine børn? Husker jeg overhovedet at nyde familien? Tilbringer vi ikke også alt for lidt tid sammen? Vil mine børn huske andet end at mor er på arbejde? Er deres barndom god nok?

Og ved enden af mine grublerier ville jeg ikke kunne få øje på andet end mine dårlige egenskaber som mor og selvkritisk konstatere, at jeg er en dårlig, mislykket mor.

Og til sidst kunne jeg melde min ankomst på børneværelset slukøret og tynget af dårlig samvittighed.

Men det gør jeg ikke!

Fordi hele min perlerække af negative tanker siger ikke noget om hvorvidt jeg er en god mor eller en dårlig mor.

De er bare tanker. Og tanker véd ikke om de er sande eller ej. De dukker bare op. Naturligt og spontant. For sådan er tankers natur.

Men for mange forældre er tanken om ikke at slå til en trigger, der sætter gang i en bekymringsproces, hvor selvbebrejdelse og selvkritik er hovedingredienser.

Og resultatet?

Dårlig selvværd og en følelse af at være en dårlig forælder.

Jeg ved heldigvis, at det bare er en tanke – og at jeg kan vælge hvordan jeg svarer den.

Og det kan du også (lære).

Vi kan ikke styre vores tankers indhold, men vi kan vælge hvordan vi reagerer på dem.

Nogle tanker har tilsyneladende status og magt, men i realiteten, så har tanker kun den magt, som vi vælger at give dem.

Men det er ikke desto mindre svært at komme invaderende tanker (som tanken om at være en forfejlet mor) til livs, når man ikke bruger de rigtige strategier.

***

Vi træner disse strategier på vores metakognitive gruppeforløb. Vi hjælper dig som gruppedeltager til ikke at blive overmandet af div. omstændigheder. Til ikke at blive overmandet af invaderende tanker. Til i stedet at kunne kontrollere den måde du reagerer på tankerne, sådan at de ikke løber af sted med dig.

Hvis dine negative tanker løber af sted med dig, og du føler du dig nede og du har et selvværd, der lider, så prøv at læse om vores metakognitive gruppeforløb.

kh Erla Højsted, psykolog i WizeMeUp

Du kan prøve terapien og møde psykologerne, før du beslutter dig for et forløb.

LÆS MERE

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Kontakt

Du er altid velkommen til at sende mig mail på office@wizemeup.dk.
Jeg besvarer din mail så hurtigt, som jeg kan.

Få råd og viden om et stressfrit familieliv

WizeMeUp - Inspiration

Gør som over 1000 andre og få inspiration og viden om et familieliv - og karriereliv uden stress og bekymringer
direkte i din indbakke.

Gratis Metakognitive forløb

Læs mere >>